söndag 7 september 2014

Utflykt till Karlskrona

Hade vägarna inom Älmhult och visste sen innan att de öppnat en ny spännande uställning på marinmuseum i Karlskrona så jag bestämde mig för att köra inom Karlskrona.

Dagen började med att jag tog vägen från Älmhult ner till Osby och körde sen via Ronneby och ner till Karlskrona. Här hade jag planerat att ägna lördagen åt tur till Kungsholms fort och en stadsvandring och sen på lördagen skulle det bli museum. Bilfärden gick bra även om det tog lite längre tid än planerat och kom precis fram i tid då turistbyrån öppna. Den ligger precis vid Fredrikskyrkan vid Stortorget. Bilen ställde jag på Åhlens parkering. Hade bokat en tur i förväg för en utflykt till Kungsholms fort och sen skulle jag se en rundtur i Karlskronas undre värld. Fick hämtat biljetterna och promenera ner till Fisketorget där båten vänta. Turerna bör bokas i förväg och var uppmärksam att turerna inte går varje dag under augusti då jag besökte staden. Båten kör en rundtur i Karlskronas skärgård och stannar till vid fortet för släppa av de som ska se fortet. Obs. att har du inte bokat besöket får du inte hoppa av som en del verka göra ändå och blir tillbakaskickade till båten. Här berättar guiden om fortet och dess användning. Fortet som bevakat inloppet till Karlskrona i 300 år. Under 1900-talet användes fortet som utbildningsplats för kustartilleriet. Idag används det av bland annat sjövärnskåren för utbildning. Fortet hyser en väldigt speciell hamn och en park med exotiska växter hämtade ute i världen. Parken hade jag inte väntat mig finna på insidan av fortet. Det är väldigt rofyllt att vandra runt på området även om jag tycker det är tråkigt att fortet inte används fullt ut längre. Fick gå upp i ett av tornen och se på utsikten över Karlskrona och dojonen. Finns ett antal instrument på fortet att beskåda som tidigare avståndsmätning och en gigantisk hörapparat. Det är en kunnig och trevlig guide som visade fortet och gav även svar på frågor. Väldigt nöjd med turen även om jag trilla i en av backarna och slog i kameran. Den fick sig en liten törn och när jag zoomar hakar objektivet i. Fick åkt tillbaka med färjan till Karlskrona.

Promenerade bort till Rådhuset för andra guidningen. Här dök en guide från kulturkompaniet upp. En färgstark personlighet visa det sig som hade humor. Vi fick först veta om stadens historia och dess tillkomst. Sen behovet av skydd och vandra därefter ner till järnvägstunneln som går under Karlskrona. Tunneln är inte längre i bruk men den gick från befintliga järnvägsstationen ner till varvsområdet. Varvsområdet och marinbasen är placerad i södra delen av ön medan samhället är placerad i norra. Försvaret byggde i denna tunnel ett antal skyddsrum och de hyste såväl ledning som växlar. Sett på kartan verka hela torget varit fullt av bunkrar. När kalla kriget var slut och ännu en gång makthavarna inte trodde det skulle kunna bli krig igen fanns inte behovet av dessa. Ingen ville köpa dem och de plomberades igen. Förutom en som vi fick gå in och titta i. Fascinerade att politikerna sa samma sak efter första världskriget som de sa efter kalla kriget och att nu ryssarna skramlar med vapnen i Ukraina... Fick sedan gå och titta på en bunker som gjordes för att hysa 5000 människor. Den var såpass stor att det går köra ner med bil ner. Den används idag som förråd men är riktigt mysig inuti och är som vilken kommunbyggnad som helst.

När jag var klar med rundturerna tog och åkte upp till vattentornet och avslutade dagen med att njuta av utsikten över stan. Tog sedan bilen och åkte tillbaka till Älmhult.

Dag två hade jag bestämt mig för att gå på museum. Då de inte öppnat när jag kom dit gick jag inom rosenbom. Det visa sig att det var öppet i kyrkan och jag gick in. Här skulle de ha gudstjänst så var med på den. Inte planerat men kan ju va trevligt att va lite spontan. Fick sedan gått bort till marinmuseum som var skälet till att jag besökte stan. Här fick jag sett dels gamla fartygsmodeller, galjonsfigurer men också ubåten Neptun och Hajen. Neptun är en ganska ny ubåt sjösatt på 80-talet medan hajen var sveriges första ubåt sjösatt i början på 1900-talet. Väldigt intressant utställning och det tar en god stund att vandra runt. Räkna med minst en timme men kan ta tre som det gjorde för mig. De har även ett antal båtar som ligger utanför som är intressanta att se. I närheten finns ubåtarna i drift men dessa är inne på marinbasen som allmänheten inte kommer in på även om de går att skymta. Kan även rekommendera deras middagsbuffé. Väldigt god för en rimlig peng.

Sprang sen vidare bort till Blekinge musem där de hade en visning av skatterna från Vång. Inte lika välbesökt som marinmuseum men ändå värt att se även om jag tycker marinmuseum var väldigt fint. Efter besöket på marinmuseum vandra jag runt i Karlskrona och tog sedan och promenera sedan till bilen och körde tillbaka till Göteborg. Kul liten spontanutflykt =)
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar