tisdag 29 augusti 2023

Schwedenfest i Wismar med Bohus elfsborgs caroliner

 Deltog med Bohus Elfsborgs Caroline på Schwedenfest 2023.

Reste dit på torsdagen men resan började egentligen på onsdag kväll då jag cyklade upp till Marieberg och provade ut en uniform för att ha under dagarna. Hade hatt, strumpor och halsduk sen innan så det mesta fick jag låna. Allt från vapenrock till byxor. Var med och packade utrustningen och var mycket som skulle med. Kanoner, tält, pikar, sablar, musköter m.m. Cyklade hem efter varit med och packat och fick då pyspunka. Kom till Gamlestaden och insåg att det va så lite luft kvar att det var bara börja gå. Hade då visserligen bara tre kilometer kvar. Väl hemma packade jag väskan för sakerna jag skulle ha med.

Nästa dag hade jag satt klockan på 0500 för att ta första bussen upp till Kungälv. Här fick jag skjuts ut till till Marieberg. Fick lastat in min resväska och vi begav oss iväg. Tog inte lång tid förrän jag somnade. Kom fram till Varberg där några hoppade på innan det blev åka vidare till Malmö och över bron. Åkte genom Danmark och kom fram till Rödby där vi tog färjan till Getzer. Åkte vidare längs vägarna och anlände till Wismar där vi anlände till torget. Hoppade av bussen och fick lastat av kärran innan det blev åka till vandrarhemmet Juri Gagarin. Fick bäddat sängen och hängt upp uniformen.

Dagen efter blev det frukost och åkte sen in till centrum där vi slog upp lägret. Efter slagit upp lägret skulle vi ha korum. De ville jag skulle spela virveltrumma. Har inte spelat det innan och och gjorde så gott jag kunde. Sa att jag inte kan spela trumma och fick då svaret att det är inte så noga. Fick sen höra efteråt att jag inte höll takten och plötsligt var det noga. Det blev byte av trumslagare. Fick visserligen bli fotad och kom med tidningen. På kvällen blev en del av oss bjudna på köttbullar. Resten gick på middag hos borgmästaren.

Lördagen började som dagen innan med frukost och sen åkte vi in till centrum och hade korum. Det var bataljförevisning och på kvällen blev det middag  på samma restaurang. En del av gruppen fick gå på kräftskiva. Hade funderingar på gått ut på kvällen men blev inget och åkte tillbaka till vandrarhemmet.  Satt ute på kvällen och fick umgåtts.

Det blev söndag och sista dagen. Fick ätit frukost och lämnat vandrarhemmet för att sen åka in till centrum. Här stod korum, batalj, parad och packa ihop lägret på schemat. Var en hektisk dag innan det blev åka hemåt. Det hade pratats om att vi skulle stanna på bordershopen. Den aktivitetn ströks då vi kom för sent. Istället blev det vänta 1,5 timme på färjan. Kom ombord färjan och satt sen och åt på vägen norrut. Passerade Köpenhamn vid klockan 2200 men var inte framme i Kungälv förrän 1 på natten. Tyvärr hade bussarna slutat gå när vi lastat ur allt. Det gjorde att jag inte kom hem förrän klockan 5. Fick sovit två timmar innan det blev cykla till jobbet för en ny härlig vecka på jobbet, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar