söndag 14 augusti 2016

Hallands Väderö

Väster om Torekov finns ön Hallands Väderö som trots namnet är skånskt. Ön är ungefär 3 km² stor och på ungefär 3 km avstånd från fastlandet. Hela ön är naturreservat och natura-200 klassad och ett flertal områden på ön har begräsningar för besök. Vem som helst får besöka ön men ön samt fyra stugor där ägs av svenska kyrkan. 4 stugor till är privata. För att hyra förstnämnda måste man va medlem i svenska kyrkan. Ön har en fyr med tillhörande hus som hyrs ut. På ön finns också en kyrkogård. Att ta sig runt på ön är relativt enkelt. Det finns några sträckor längs stigarna som kan va svåra att gå om man har svårt att gå men finns alternativ mitt på ön där det är lättare. Det finns ett rikt djurliv på ön med många fåglar, insekter och sälar. På ön finns vackra ek och bokskogar men också ängar som betas sommartid av får.

Att ta sig ut till ön görs oftast med färjan som utgår från Torekovs hamn. Alternativt kan man köra båt ut till ön men finns restriktioner vart man får ankra och ta upp båten. Se http://www.ashallsgarden.se/vxkraft/hallandsvadero/besokon.htm

Besökte ön sommartid och tog gamla fiskebåten ut från Torekovs hamn. Vandrade från hamnen ut till fyren och tittade på fåren och fyren. Sedan följde jag stigen längs nordvästra sidan tills jag kom till kyrkogården. Här tog jag vägen tillbaka till hamnen för lite bad och en glass i kiosken som är precis där båtarna lägger till. Sedan åkte jag tillbaka till fastlandet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar